Zderzenie starego z nowym

W dniach od 12 do 15 marca miała miejsce jedna z najważniejszych imprez świata gamingowego – Intel Extreme Masters. Można powiedzieć, że jest to jakiś odpowiednik piłkarskich Mistrzostw Świata. Ok. 500 tys. odwiedzających, pula nagród przekraczająca pół miliona dolarów, a walczyli o nią zawodnicy z całego świata. Całe wydarzenie miało miejsce w mieście o słusznie znajomo brzmiącej nazwie, a mianowicie – Katowice.

W tym miejscu rezygnujemy ze wszystkich żartów u ślunzakach, gdyż ci i tak najwyraźniej zadowoleni są z faktu, że ufają swojemu powietrzu, gdyż doskonale je widzą. Skupmy się na samym IEM. Dla wczucia się w klimat, sugeruję obejrzeć poniższy filmik, oficjalne wideo po poprzedniej edycji imprezy.

 

Jak wiedzą stali czytelnicy tego blogaska, byłem i jestem pod wrażeniem drogi, jaką przebył e-sport od początku swego istnienia. Imprezy typu Intel Extreme Masters są pewnym ukoronowaniem tej drogi. Tegoroczna edycja była już 9. z tego cyklu, a w tym czasie zwiedziła już kawałek świata.  Wokół gamingu powstał cały ekosystem – firm produkujących sprzęt właśnie z myślą o graniu, firm sponsorujących graczy, graczy którzy transmitują swoje granie przez Internet, a w końcu samych graczy, którzy uważnie śledzą swoje ulubione dyscypliny, zespoły i zawodników.

A wszystko to, co istotne z punktu widzenia tej notki, niejako obok mainstreamu. Tzw. stare media wciąż mają problem z graniem. Ludzie tworzące treści w gazetach, czasopismach i telewizji, wychowani w latach, w których dopiero zaczynało się walczyć ze stereotypem gry – rozrywki dla dzieci, te stereotypy przenoszą do swojej pracy. Co kończy się np. takim materiałem na TVN24, gdzie pan redaktor cały materiał jawnie bierze w jeden wielki cudzysłów, informacji o profesjonalizmie czołowych zespołów nie do końca przyswaja, a gdy wypowiedź rozmówcy nie pasuje do tezy, to tym gorzej dla tezy. Jeszcze bardziej uroczy materiał popełnił Polsat, po obejrzeniu którego w zasadzie można tylko współczuć gościowi programu konieczności odpowiadania na coraz bardziej bzdurne pytania.

A e-sport nie potrzebuje tego rodzaju atencji. Tutaj króluje Twitch, YouTube i PC Gamer. Kibice nie oglądają TVN i Polsatu i nie czytają tzw. tygodników opiniotwórczych. Stare media praktycznie nie mają tu wstępu. Co również będzie dla nich coraz większym problemem w postaci kurczącego się grona odbiorców. Po dzisiejszych nastolatkach nijak nie widać chęci śledzenia tego, co ma do zaoferowania TVN24. Poziom merytoryczny pukający w dno od spodu. Prezenterzy, którzy bez telepromptera są jak dzieci we mgle a ich najgorszym koszmarem jest konieczność improwizowania w trakcie rozmowy na temat, którego nie rozumieją. A wnosząc po ich męczarniach w takich sytuacjach, raczej nie są zatrudniani na podstawie wyników w Wielkiej Grze albo Jeden z Dziesięciu.

z7313113O

Dzisiejsi nastolatkowie oraz ich lekko starsi znajomi nie znoszą ściemy i wyczuwają ją na kilometr. Stąd raczej mierny wynik niegdysiejszego ulubieńca poniedziałkowowieczornych widzów TVNu, Szymona Majewskiego i jego kanału na YouTube. Nieco ponad 110 tys. subskrypcji blednie w porównaniu z ponad 850 tysiącami jednego z najpopularniejszych vlogerów gamingowych Remigiusza „Rocka” Maciaszka. I wcale nie jest to najwyższy wynik. Szymon przegrywa też na swoim satyrycznym poletku choćby z ekipą Abstrachuje.TV, i to o wiele wyraźniejszą różnicą.

Świat e-sportu i gamingu ogólnie będzie rozwijać się dalej, co do tego nie ma wątpliwości. Europa i Stany gonią Azję jeśli chodzi o popularność tego zjawiska. Już dziś rynek gier w USA jest już większy od Hollywood. Być może w końcu również doczekamy się w 100% poważnego traktowania tego tematu w starych mediach. Bez ironicznych uśmieszków, bez tendencyjnego ukazywania gier jako źródła przemocy i deprawacji. Być może. Byłoby miło, ale bez tego też się, jak widać, obejdzie 😉

Zdjęcie na okładce – PCLab.pl – LINK

 

P.S.Podoba Ci się? Podziel się!

Poczytaj więcej...

  • (R)ewolucja w grach(R)ewolucja w grach Czy pamiętasz rok 1996? Co wtedy robiłeś? Jeśli jesteś - mniej więcej - moim rówieśnikiem, to całkiem prawdopodobne, że jakoś w tych […] Posted in gry, IT, sport, historie
  • Thank you for playingThank you for playing Nostalgia to przemocarna rzecz. Pozwala nam wrócić do dawnych wspomnień, a w zasadzie tylko do dobrych rzeczy z nimi związanych i […] Posted in gry, recenzja, historie

Nowe posty na Twojego maila

By signing up, you agree to our Terms of Service and Privacy Policy.

Kategorie

Alex Opublikowane przez:

Prywatnie - bardzo szczęśliwy mąż, zapalony gracz, podobno niezły fotograf. Cały czas uczę się siebie i odkrywam nowe pokłady rzeczy do poprawy. Sporo schudłem ostatnio, to dobrze. Zawodowo - entuzjasta marketingu on-line, próbuję dokształcać się w byciu project managerem, a na co dzień specjalista od wszystkiego co IT.